2011-08-31

Ätt Ekologiskt och köp Naturvänligt!

Ja nu kommer det här igen att man ska tänka på naturen vilket många blir galna på och säger att det är skit och kan dom inte bara hålla käften etc. men anledningen till att så många tjatar om det är ju för att det är ju så viktigt! Jag säger inte att man ska gå och bli vegitarian eller vegan för enligt mig förändrar inte det tillräkligt!(okej jag ska förklara vad jag menar...) just nu växer ju hela världens befolkning oerhört och man behöver mat mer än nånsin men.. tyvär är det så att vi slänger 1/3 av alla mat vi gör i världen kan ni fatta hur mycket det är!? vi slänger 8kg kläder i genomsnitt här i sverige när det skulle kunna användas mycket längre! man behöver inte sluta köpa kläder(även om det vore bäst) utan ge dom till second hand affärer. Ja och nu till fattigdomen i världen - visste du att alla pengar som USA gav till diktaturerna i mellanöstern skulle kunna satt Afrika ur fattigdom?
Folk säger att man inte kan få in allt man behöver om man är vegan eller vegetarien(eller något i dom grenarna) och att man måste börja ätta tableter FEL! Det är inte sant och ännu dummare är väl att det finns dom som säger att vi är gjorda för att ätta kött, att vi är köttätare och dummaste av alla: att vi dör om vi inte ätter kött, den första är delvisst rätt men ändå inte för vi är allätare vilket betyder att vi kan välja att ätta vilken kost som helst, den andra är fel för vi är som sagt allätare och om du bara ätter kött så kan du garantera dig själv att dö i förtid! Vegetarianer och veganer får i allt dom behöver i deras kost och det är bara slarviga personer som måste ätta tableter för att få i det nödvändiga. Jag är inte vegetarian utan jag försöker köpa rätt för då behöver jag inte sluta ätta kött men jag tror att jag kommer bli vegetarian faktiskt, på grund ut av att det dras så mycket energi att ätta kött... låt mig förklara:
Först måste vi göra maten (om man blir vegan eller vegetarian hamnar man här och då dras det runt 0% energi)
Sen mata djuren med maten (om du ätter kött hamnar du här och då blir det ingen energi kvar för det dras 100% då)
Men det finns en mitt i mellan som jag inte tror jag skulle vilja ätta eller någon annan för den delen... insekter :S den drar runt 80%
Fast jag tror inte jag tänker bli permament vegan eller vegetarian och det finns ju också andra saker man kan vara som sådana som bara ätter rätt(som jag) eller såna som bara ätter kött när dom blir bjudna, dom beställer alldrig eller köper(mycket smart!)
ah, och nu till det där som jag sa om att det inte räker att bli vegetarian och med det menar jag att visst det räker det är as bra du borde bli det och det är bra för din hälsa etc. men som det ser ut nu så äter ju jätte många kött och det tar jätte stor plats och när dom ska göra sojabönor så huger dom ner regnskog för att få plats med det och då försvinner regnskogen och måna arter utrotasoch försvinner och dom andra djuren får mindre yta att röra sig på, men sen finns ju riset som många lever på och tja det är blir ett problem för risfälten tar inte bara stor plats utan dom ger fruktansvärt mycket koldioxid(inte bra inte bra alls) och värmer upp jorden... fast tro det eller ej kor ger också jätte mycket koldioxid så på sätt och viss är det ändå bättre att ätta ris men tona ner det lite bara ;) och ja just det tänk inte för mycket på sånt här, det är bättre att fråga nån annars kommer du bli galen! det finns mycket som inte är bra och det är därför du ska välja det som är åtminstonde lite bättre! JA, nu om jag på det finns också fler allternativ som passar vanliga familjer opch det är en vegetariskt dag per veckan och ni har ingen anning om hur stor skillnad det gör! om du vill veta mer kan du gå hitt: http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt dom har gett allternativ för vanliga människor nu inte bara "bli vegan eller skit på dig" utan dom har sagt ha en vegansk dag i veckan och köp smink som är naturvänligt och utan djurförsök!
Precis i slutet kan man se vindkraftverk :D
//mvh. Frida

1 kommentar:

  1. Håller helt och hållet med dig! ( även fast jag tycker att alla borde bli vegetarianer, tänk på alla stackars djur!)

    SvaraRadera